THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

mandag 26. november 2007

vinter glatte veger.

Leste i en dabatt i dagbladet i dag. Det er av en som heter Tom Rune. Dette er noe av det beste jeg har lest på lenge. Dette er en mann som vett ka han snakke om.

Denne debatten har sklidd ut til og bli like usæriøs som alle andre leserinnlegg/debatter! Da henviser jeg til innlegg der det står at salting er dårlig, og at bilistene må lære seg å kjøre på vinterføre. Det er så usakelig sagt som det er mulig, så disse får man bare prøve å overse med ett lett gulp.
Men etter mange år på europas veier i trailer, så er det selsagt alfa omega og kjøre etter forholdene og tilpasse hastighet etter føre. Men det er da for svarte ikke det som er problemet her. Når det er 0-føre og synlig asfalt og det slår om til 0 til 6- og det regner. Så blir det såpass glatt at kjøretøy regelrett sklir av veibanen i stillestå. Da er det faktisk bare salt som hjelper (untatt N&U og andre totalt uvitende) Og når det gjelder snøbelagte veier, som så får skiftende værtyper. Så er det BRØYTING/SALTING/BRØYTING/SALTING/BRØYTING OSV som hjelper uansett hvordan man vender og snur på det.. Hvis man ikke har satt saltet så jævli i vrangstupen da. Men IKKE sånn som det gjøres her i norge da sellsagt. For her salter de og gruser og brøyter for å få timene til og gå. Men hvis de som er ansvarlige for veien, kunne ha gjort som våre naboland. På de hovedveiene der ( E6 - E18 - E14 etc ) som skal holdes ulykkesfri og som har hovedtrafikken fra A til B. Der brøytes veien helt ned hele tiden, samtidlig som saltet drysses etter. Det vil si at veiene er "tørre" til enhver tid.. Men det går sellsagt ikke her til lands, hvor man kjører 50 mil og har passert 4 uhell med veisperring, og så ringer man 175. Og de takker for tipset, og skal ringe den lokale strøbilen på strekkningen. Nej SKAL DET SALTES, SÅ MÅ DET BRØYTES OG SALTES OFTERE. Og ikke pøse på ett lass etter 15cm snøfall uten brøyting! Men dette er en debatt som kan holdes i 35 år til.. Vi ligger 40 år etter når det gjelder både veistandard og kunnskap angående veivedlikehold.. Og dere som pusler fra og til nærbutikken i personbilen deres og runder knapt 12000 km i året, trenger IKKE og ta bryet med og svare på innlegget.. Spar dere til ett tema dere stiller med kunnskap og erfaring nok til og menge dere med i.
Det hadde vært jævli moro og stappet en "vanlig billist" inni et vogntog og bedt han kjørt fra Harstad til Oslo, og kjørt etter kjøre og hviletidsbestemmelsene.
Etter å ha sittet bak rattet den turen, passert uttallige nedsnødde rasteplasser. Ubrøyta møteplasser etc etc og fått mått den VIRKELIGE verden. Vært arti og hørt om han hadde fokusert på NEI TIL SALT og FLINK VINTERSJÅFØR da..
hehehe SÅ MITT POENG ER: STRØ, SALT, GJØR HVA FAEN SOM HELST. MEN SE Å FÅ DE JÆVLA EUROPAVEIENE I DETTE LANDET KJØRBARE IHVERTFALL!!!!!!!
hmm? er det en grunn til at de som "tror" de er flinke sjåfører
og som er mere bekymret for buskaset neddi grøftkanten, enn trafikkantenes
sikkerhet. At de stemmer NEI til SALT. er ANONYME????? jeg bare lurer...


Så til alle dere som kjører sånn ca 8-12000 i året, les dette og lær.